Nieuws

Opleiding Managementschool Cursus Volwassenenonderwijs

Stappenplan onderneming starten

Veel mensen kiezen er voor om als zelfstandige te starten. Er zijn dan ook heel wat voordelen verbonden aan je eigen baas te zijn. De meesten weten dat een diploma bedrijfsbeheer een vereiste is om zelf een eigen bedrijf op te richten. Jezelf voorbereiden op het examen bedrijfsbeheer kan je door een thuisstudie te volgen of door een lessenreeks van 5 halve dagen te volgen. Daarnaast zijn er nog enkele belangrijke stappen die je moet nemen. Hieronder geeft de docent bedrijfsbeheer dit weer een handig stappenplan.

Ben je van plan om binnenkort zelfstandige te worden? Dan moet je onderstaand artikel zeker goed doornemen. Je zal er veel nuttige informatie vinden om je bedrijf op te starten?

1. Ondernemingsvorm kiezen

Eerst en vooral moet je beslissen of je een eenmanszaak of een vennootschap wil opstarten. Beide vormen heb hun eigen voordelen. Een eenmanszaak is eenvoudiger om op te richten. Je hebt er ook geen minimumkapitaal voor nodig. Bij een vennootschap is dan weer enkel je geïnvesteerde kapitaal aansprakelijk. Denk goed na over deze keuze. Het is bepalend tijdens de opstart en het beheer van je onderneming.

2. Open een zichtrekening

Elke onderneming in België, dus zowel een eenmanszaak als een vennootschap, moet een rekeningnummer hebben bij een Belgische financiële instelling. Dit rekeningnummer moet je steeds vermelden op alle handelsdocumenten zoals facturen. Je kan best een aparte rekening openen apart van je persoonlijke rekening. Dit om een duidelijk onderscheid te hebben tussen je privé en professionele vermogen.

3. Vennootschap oprichten

Deze stap is enkel nodig als je er voor kiest om een vennootschap op te richten. Start je een eenmanszaak, dan kan je deze stap overslaan. Om een vennootschap op te richten moet je verschillende zaken in orde brengen. Denk hierbij aan het registreren van de oprichtingsakte en het publiceren in het Belgisch Staatsblad.

4. Ondernemingsnummer aanvragen

Om een handels- of ambachtsactiviteit uit te oefenen moet je je inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Na inschrijving ontvang je het ondernemingsnummer. Dit nummer bestaat uit 10 cijfers en is ook meteen je BTW-nummer. Deze inschrijving gebeurt via een ondernemingsloket. Het ondernemersloket zal ook nagaan of je in bezit bent van een geldig getuigschrift bedrijfsbeheer. De inschrijving in het KBO kost € 82,50.

Heb je nog geen geldig attest bedrijfsbeheer? de Managementschool bereidt je in een sneltempo voor op het examen bijde centrale examencommissie. Zo verlies je geen tijd met langdurige opleidingen.

5. BTW nummer activeren

Nadat je je ondernemingsnummer hebt gekregen, kan je je BTW nummer activeren. Elke onderneming heeft een BTW nummer nodig. Dit BTW nummer kan je zowel elektronisch als fysiek bij de BTW administratie in je buurt activeren.

6. Aansluiting sociaal verzekeringsfonds

Wanneer je een eigen zaak start en dus zelfstandige wordt, ben je onderworpen aan het sociaal statuut van de zelfstandige. Daarom moet je je aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds naar keuze. Het is ook mogelijk om je aan te sluiten bij de Nationale Hulpkas voor Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen. Je moet je ten laatste aansluiten de dag dat je met je activiteiten start.

7. Aansluiting ziekenfonds

Vanaf je bent aangesloten bij een sociaal verzekeringsfonds, moet je je aansluiten bij een ziekenfonds naar keuze of bij een gewestelijke dienst van de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering. Na deze aansluiting ben je zelf en je gezin verzeker voor kleine en grote risico’s.